Leverans & köpvillkor www.pm-hem.se

Allmänna villkor

PM-hem tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, dvs 18år. Med kund avses en fysisk person.

1. Beställning

Beställning av PM-hems produkter kan göras via www.pm-hem.se, info@pm-hem.se eller på telefon 0586-72 40 40.Inkommande beställning besvaras alltid med en skriftlig orderbekräftelse via mail.

Beställning är bindande från PM-hems sida först efter att orderbekräftelse erhållits av kund.

Skulle en vara inte finnas på lager kontaktar vi dig för information om när den inkommer.

2. Pris

Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25% och anges i svenska kronor. Avgift för frakt och fakturaavgift tillkommer. Vi reserverar oss för ev. prisfel här på hemsidan.

3. Betalning

Kortbetalning

När du betalar med kort på www.pm-hem.se hanterar www.dibs.se din betalning. Betalningen sker genom en säker anslutning och med ett säkert system som uppfyller alla säkerhetskrav. Kortbetalningen sker via en krypterad koppling till DIBS betalväxel. Pengarna dras från ditt konto vid betaltillfället.

Direktbetalning

Du kan göra direktbetalning med din digipass till SEB och Swedbank.

Ecster Pay

I samarbete med Ecster erbjuder vi faktura, delbetalning och kortbetalning genom e-handelskassan Ecster Pay.

Genom att använda kassan godkänner du Ecster Pays användarvillkor. Genom att klicka på "Genomför köp" accepterar du betalningsansvar, villkor för valt betalsätt samt godkänner våra köpvillkor.

Hantering av all information i Ecster Pay sker krypterad med SSL.

Kontovillkor delbetalning

Ecster erbjuder privatpersoner att teckna ett kontokreditavtal och delbetalning av köp. I kassan väljer du delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. Du kan när som helst välja att betala köpet i sin helhet.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som kan innebära att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen skickas hem till dig. Kreditgivare är Ecster AB. Ecster är ett registrerat kreditmarknadsbolag som har tillstånd att bedriva verksamheten enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse. Ecster står under Finansinspektionens tillsyn och är registrerat i Bolagsverkets bolagsregister.

Förutsättning för att ansöka om att delbetala är att du är över 18 år och inte har några betalningsanmärkningar.

Om du tidigare delbetalat en vara genom Ecster kan du använda dig av samma konto och behöver inte genomgå en ny kreditupplysning. Om kreditgränsen på kontot är för låg för ditt köp ansöker du enkelt om en höjning.

Exempel: Vid ett köp om 10 000 kr är uppläggningsavgiften 595 kr och administrativ avgift 29 kr. Den gällande årsräntan är 13,82 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 18,74 %. Det totala belopp som du ska betala är 10 981 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 915 kr. Exemplet är beräknat på en antagen återbetalningstid om 12 månader av en fullt nyttjad kredit.

Ett kort på köpet

När du delbetalat så har du möjligheten att få ett kort - helt utan kostnad. Kortet är kopplat till din beviljade kontokredit. Kortet heter Ecster och har MasterCard-koppling. Med kortet kan du betala och ta ut kontanter i hela världen. Du får bonus på alla köp och varje månad får du fina erbjudanden och förmåner. Kortet har ingen årsavgift.

Fakturavillkor

Ecster erbjuder privatpersoner att handla mot faktura. En fakturaavgift om 49 kr tillkommer. Betalningsvillkor är 14 dagar. Fakturan skickas i samband med leveransen. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24 % per år.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som kan innebära att en kreditupplysning tas. Kreditgivare är Ecster AB. Ecster är ett registrerat kreditmarknadsbolag som har tillstånd att bedriva verksamheten enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse. Ecster står under Finansinspektionens tillsyn och är registrerat i Bolagsverkets bolagsregister.

Förutsättning för att få handla mot faktura är att du är över 18 år och inte har några betalningsanmärkningar.

4. Frakt

Enhetsfrakt i Sverige på alla badkar och duschkabiner 595:-

Enhetsfrakt i Sverige på alla duschpalats 695:-

Toaletter 295:-, hämtas ut hos närmsta postombud.

Gustavsberg Hygenic Flush vägghängd och golvstående toalett hämtas ut på närmsta bussgods/ombud. 

NORO 395:-

Uteduschar 295:- Hämtas vid närmsta bussgods/ombud

Spabad 995:-

Småpaket 99:-/159:-

Spabadskit 150:- Hämtas på närmsta postutlämningsställe.

Alla frakter visas separat på order i kassan.

Alla stora produkter på pall levereras av Posten till tomtgräns.

Nya regler från Postnord:

Stora produkter som skickas på pall eller i bur ska tas emot av kund inom 4 dagar efter avisering i annat fall kommer ni som kund att debiteras lagerhyra 160kr/dygn i efterhand.

Viktigt att du vid leverans alltid kontrollerar att dina varor överensstämmer med din order.

Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på varan ni beställt. Gör i så fall en reklamation till Posten direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till PM-hem och skriva anledningen till returen på paketet. Maila sedan till info@pm-hem.se för att informera om reklamationen.

5. Leveranstid

Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar, vid leverans med posten sms:ar eller mailar vi ditt kollinummer så att du lätt kan följa det på www.posten.se alternativt ringa posten 0771-333310. Avvikelser kan förekomma. I sådana fall kontaktar vi kunden. PM-hem kan inte hållas ansvarig att leverera slutsåld eller utgången produkt. Fraktkostnaden syns alltid i varukorgen.

6. Leveransförsening

Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har dock rätt att häva köp vid omfattande leveransförsening.

7. Garanti

Vi vill att du som kund ska bli 100% nöjd med ditt köp. Om du får problem med en produkt kontakta oss omgående, vi löser det alltid(och det utan att du som kund behöver transportera produkt till någon serviceverkstad, som många andra företag kräver vid garantiärenden).

Kvittot/fakturan på betald vara gäller som garantisedel. Spara därför alltid kvittot under garantitiden!

För att du som kund skall känna dig trygg lämnar vi alltid 2 års garanti på varor du handlar av oss. Garantin omfattar fel som är fabriksrelaterade och som inte går att hänföra till någon yttre åverkan. För förbrukningsartiklar gäller sex månaders garanti. Vid händelse av fel, så byte av komponent/er måste utföras, så ombesörjer kunden själv bytet.


Om ett fel uppstår som kunden själv ej kan ombesörja och som serviceavdelningen på PM-hem anser att kund ej kan utföra, skickar PM-hem alltid ut en servicetekniker (i Sverige). Vid service och reparation skall kunden vara behjälplig och tillse att produkten är lättåtkomlig för serviceman.


Garantin omfattar inte säkringar och lampor.

8. Inkakling

Att tänka på vid inkakling/placering av produkt vid inkakling eller annan beklädnad skall minst en (1) inspektionslucka placeras på ett sådant sätt att databox, vattenpump/ar, belysning, golvbrunn etc. är lätt åtkomliga för service och eventuella reparationer.
Ventilationsgaller skall alltid monteras på inbyggnaden så att kylning av motorn tillgodoses. Ventilationsgaller skall placeras på sådan höjd över golvplanet att om golvbrunnen under karet sätts igen skall vattnet kunna evakueras via ventilationsgallret innan detta når i höjd med elkomponenter. Vi rekommenderar att två galler monteras på minst 10 x 10 cm. Tillräcklig ventilation vid inkakling eller annan beklädnad är en förutsättning för att garantin skall gälla. Provkör alltid produkten innan inbyggnad! Observera att sargkanten inte får hänga på ev. kakelkant. All tyngd skall vara jämnt fördelad på badkarets samtliga fötter. 
Det är kundens uppgift att demontera kakel eller andra inklädningsmaterial som kan vara hinder för service eller reparation. PM-hem AB ersätter inte om kakel eller dylikt måste demonteras för service eller reparation.

9. Ångerrätt

PM-hem tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt till 14 dagars returrätt, utan speciell anledning.Du har att öppna förpackningen för att titta på varan, varan skall returneras i oförändart skick och i originalemaballaget till PM-hem Hangarvägen 12 69135 Karlskoga. PM-hem förbehåller sig rätten att debitera kund om så icke är fallet. Kunden står själv för returkostnader.

Kontakta oss innan du skickar tillbaka produkten. Varan återbetalas inom 30 dagar från att vi mottagit varan.

10. Reklamation

PM-hem tillämpar konsumentköplagen vid reklamationer som är 3 år och vi följer Reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist. Vid godkänd reklamation står PM-hem för returfrakt till PM-hem Hangarvägen 12 69135 Karlskoga.

11. Outlösta paket

Vid ej utlösta paket står du för fraktkostnader samt en avgift på 100:-. Tänk på att liggtiden på Posten har förkortats till 14 dagar!

12. Säkerhet 

Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser.

13. Reservation

PM-hem reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och prislista på webbsidan.

14. Cookies

När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.